onsdag 13 maj 2009

Spanska barn och gruvstrejker


Spanska skolbarn som börjar femte klass i höst ska få en egen bärbar dator.
Enligt regeringen berörs omkring 420 000 barn i tioårsåldern.

Va bra!
Tänk att få en egen dator!
Jag har tänkt ganska mycket på skolan på sistone, alltså lilla skolan när man gick i ettan till sexan.
Min lillasyster är lärare och för ett par år sen när High School Musicalfilmerna var något alldeles nytt så bjöd hon in hela klassen till sig på glass och High School Musicalvisning.
Barnen tyckte att det var den bästa film de någonsin sett.
Det är det som är så roligt med att vara liten. Nästan alla filmer man får se är den bästa eller den läskigaste eller den värdelösaste.

När jag gick i mellanstadiet fick vi oxå gå på bio. Det här var 1975 och alla fick gå och se "Kes - Falken" avv Ken loach.
Den handlar om 15-årige Billy Casper som bor med sin ensamstående mor i ett kolgruvedistrikt i norra England, ja redan här hör man åt vliket håll det barkar. I skolan hackar alla på honom och hemma terroriseras han av sin vuxne halvbror, som likt de flesta män på orten delar sin tid mellan gruvan och puben. När Billy hittar en tornfalksunge att sköta om och träna väcks hans självkänsla och frihetslängtan. Egentligen är det här - som det står i recensionen - en gripande filmklassiker om möjligheten att med egen kraft besegra en rå verklighet.
Vi var alldeles för små för att förstå det.
Filmen var brun och grå och förvirrande och det bestående minnet hos oss alla, än idag är när Billy på slutet hittar sin falkunge död, i en soptunna.
Fatta.
Några sa att det var den värdelösaste film dom sett. Vi andra var bara tomma.

Min systers elever får se "High School Musical". Nu finns det naturligtvis både ett och annat att säga om den som vuxen och förnuftig men jag kan lova att det är aldrig fel med lite Feel Good.
Jag hade mått väldigt mycket bättre av lite Feel Good 1975.
Av en "High School Musical" i stället för "Kes - Falken".

Å i spanien ska ungarna få datorer.
Detär inte utan att man blir lite avundsjuk. Fast när jag tänker på hur jävla mycket gladare ungarna måste bli så är bara det lite Feel Good i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar